Werkloos boven de 50 jaar? Vraag dan een IOAW-uitkering aan zodat uw vermogen niet wordt meegeteld


Veel ouderen boven de 50 jaar die in de bijstand terecht komen nadat zij hun baan hebben verloren moeten vaak eerst hun vermogen opmaken, voordat zij bijstand krijgen. Helaas zijn slechts weinigen op de hoogte van de mogelijkheid van een IOAW-uitkering, waarbij het vermogen buiten beschouwing wordt gelaten.





Als u na uw 50e jaar werkloos bent en ook geen recht meer hebt op WW, dan kunt u dus in aanmerking komen voor een IOAW-uitkering. Het voordeel van deze uitkering ten opzichte van een Bijstandsuitkering is, dat deze uitkering niet wordt gekort door eigen vermogen, het winnen van een prijs of het ontvangen van een erfenis. Veel mensen zijn niet op de hoogte dat de mogelijkheid van deze uitkering bestaat en zelf moet worden aangevraagd.

Een IOAW-uitkering is een uitkering op basis van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW). U kunt hiervoor in aanmerking komen als u een oudere werkloze bent en geen recht meer hebt op WW. Dit kan ook als uw WGA-uitkering (Regeling werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten) is afgelopen. De IOAW-uitkering is een aanvulling op het (gezins)inkomen tot bijstandsniveau.

Het kabinet heeft in het sociaal akkoord afspraken gemaakt over de IOAW. De IOAW blijft bestaan voor werknemers die vóór 1 januari 1965 zijn geboren. Ook moeten zij op de eerste dag van hun werkloosheid 50 jaar of ouder zijn. Alleen deze groep kan nog in aanmerking komen voor een IOAW-uitkering na afloop van hun WW. Het kabinet gaat het parlement steun vragen voor de gemaakte afspraken. De voorstellen zullen daarna, in overleg met sociale partners en parlement, verder worden uitgewerkt in wetgeving.

Voorwaarden IOAW-uitkering
U komt in aanmerking voor een IOAW-uitkering als u onvoldoende inkomen heeft. Daarnaast moet u aan ten minste 1 van de volgende voorwaarden voldoen:
- U bent op of na uw 50e werkloos geworden. U kunt een IOAW-uitkering aanvragen na afloop van uw loongerelateerde WW-uitkering (en eventuele vervolguitkering). U heeft deze uitkering meer dan 3 maanden ontvangen.
- U heeft op of na uw 50e recht gekregen op een uitkering op grond van de Regeling werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten (WGA), maar u heeft dit recht weer verloren omdat u bij uw herkeuring voor minder dan 35% arbeidsongeschikt bent bevonden.
- U bent gedeeltelijk arbeidsongeschikt (minder dan 80%) en op 28 december 2005 ontving u al een IOAW-uitkering.

Uw gemeente controleert of u aan de voorwaarden voldoet en beslist of u een IOAW-uitkering krijgt.
IOAW en WIA

Door de invoering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) geldt de IOAW niet meer voor gedeeltelijk arbeidsongeschikte oudere werklozen. Die groep mensen ontvangt mogelijk wel een toeslag op grond van de Toeslagenwet. Als u geen recht heeft op deze toeslag blijft u in aanmerking komen voor IOAW, als u aan de voorwaarden voor een IOAW-uitkering voldoet. Kijk voor meer op de website van de Rijksoverheid.

Rubriek: tips


Vitanu voor mannen

28 opmerkingen:

Rick zei

Ik denk inderdaad dat een hoop mensen niet weten dat dit mogelijk is. Jammer genoeg want het scheelt een hoop denk ik.

Anoniem zei

Geachte, komen zzp-ers ook in aanmerking voor een IOAW uitkering?
Dank,
Maarten

50plusje zei

Als het gaat om een oudere ZZP'er die wil stoppen, dan bestaat er wel recht op IOAW. U kunt het beste kijken op de website over IOAW en eventueel contact op nemen met de Rijksoverheid om duidelijkheid te krijgen: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/uitkering-oudere-werklozen-ioaw-iow-ioaz/ioaw-iow-ioaz-uitkering

Anoniem zei

Dus als je de pech hebt vlak na 1 januari 1965 geboren te zijn krijg je dus geen IOAW uitkering meer maar gewoon bijstand als je op je 50'ste werkloos wordt?

Vervolgens moet je je appartementje -die onder water staat- met verlies verkopen de de rest van je leven, indien je geen werk meer vindt, op een houtje bijten met een flinke restschuld af te betalen? En dan nog maar de vraag of je een betaalbare huurwoning kan vinden, die geen hogere huur heeft dan dat je maandelijkse hypotheek was..

Als dit klopt dan is dit wel heel erg onrechtvaardig. Ik vind dat dit voor iedereen die boven de 50 werkloos wordt moet gelden en niet voor degene die het geluk heeft net voor een bepaalde datum geboren te zijn. Dit klopt toch niet? Het slaat werkelijk nergens op? Waarom van die rare uitsluitingen die één bepaalde groep (die voor 1 januari geboren is) voortrekt? Makes no sense.

Nu ben ik als 50 jarige werknemer met zijn baan op de tocht nog banger dan dat ik al was. Leuk vooruitzicht met al die ellende van executieverkoop en restschuld...

Groet, Rudolf

Klaas Arents zei

Kijk wel goed naar de voorwaarden, dit geldt ook niet als je partner een inkomen heeft boven op of boven de bijstandsnorm en de kostendelers norm (nieuw in 2015) is ook van toepassing.

Klaas Arents zei

Ik ben op zoek naar ervaringen van ouderen die zich een slag in de rondte solliciteren en maar geen succes boeken. Heb zelf meer dan 300 sollicitaties verricht zonder succes, maar kan wel veel vrijwilligerswerk krijgen.

Anoniem zei

Tja hier ook, ben 49 en al paar jaar werkeloos, solliciteer me ook slag in de rondte maar geen succes, heb twee keer mijn leeftijd 20 jaar gelogen op mijn cv en toen werd ik wel uitgenodigd!
En vrijwilligers werk ja dat kan ik wel krijgen, maar weiger ik omdat dit betaalde banen weg haalt!
Het is een schande in dit land, maar wel de vluchtelingen aan een baan helpen!

Anoniem zei

helemaal mee eens maat

Anoniem zei

ik raak binnenkort mijn baan kwijt en krijg dan ww....ik ben nu bijna 56 jaar. Ook ben ik gescheiden en krijg over een paar jaar een gedeelte van het pensioen van mijn ex-man. Heeft dat pensioen invloed op de bijstand of de ioaw?

Klaas Harm Arents zei

Alle inkomen wat je ontvangt wordt in mindering gebracht op de IOAW of bijstand. Pas als je na je 60e werkloos wordt (en dat moet voor 2022 zijn) wordt inkomen van partner en vermogen niet meegenomen in de berekening.

Voor jou geldt wel dat het vermogen niet meetelt, alle inkomen uit andere bestanddelen en partnerinkomen tellen wel mee.

Anoniem zei

Hoe kan de overheid vluchtelingen aan werk helpen terwijl wij zelf geen werk hebben, is dat ook onze eigen schuld dan, waar gaat dat naar toe.

Klaas van Eesteren zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Loek Houben zei

ik ben 56 , heb een gat in mijn arbeidsverleden ( 2 jaar van spaargeld geleefd (2010+2011),mijn totale arbeidsverleden is nu 36 jaar, vanaf 2013 ben ik via uitzendbureaus weer aan de slag . Nu begint het gerommel echgter weer . weinig werk en dus minder uren . Nu vraag ik dan maar weer ww aan , heb ik nu 3 maanden recht op . dan zal ik , indien de situatie niet verbeterd , weer bijstand moeten gaan aanvreagen en dat levert weer problemen op omdat ik een eigen huis heb . Nu ga ik even van de slechtst mogelijke siuatie uit : ik krijg neen bijstand en moet maar zien hoe ik aan geld kom !! Zou ik dan per 1 januari 2017 ( als 2016 ook meetelt in mijn arbeidsverleden , wel recht hebben op iaow ????

Klaas van Eesteren zei

Als je boven de 50 jaar bent en de volle periode in de ww heb gezeten en daarna nog geen werk hebt heb je recht op de IOAW waarbij je eigen vermogen dus ook je eigen huis of wat daar aan is afgelost is vrijgesteld.
Al je inkomsten die je al hebt worden dan aangevuld tot de bijstandsnorm. ongeveer 1310 netto incl alg heffingskorting van eventuele partner.
Iedereen zit vanuit zijn eigen invalshoek en deze is niet voor een ieder hetzelfde.
Daarom raad ik u aan contact op te nemen met de sociaal raadslieden van uw woonplaats deze weten precies hoe het zit als u uw eigen situatie onderbouwd staan ze aan uw kant om u op het goede spoor te zetten.
Succes.

Anoniem zei

Ik lees overal andere berichten......krijg je nu iaow, dus dat je je eigen vermogen niet hoeft aan te breken, na je 50 en of je 60 en? Anno 2016?

Bri O. zei

Goedendag,

Ik ben alleenstaand en zit nu bijna 3 jaar in de WW en word in Juli 58 jaar, helaas is vinden van een baan een onmogelijk taak. Kom ik in aanmerking voor een IOAW uitkering. Op 4 juli aanstaande loopt mijn WW uitkering af.

Woon in een huurhuis en heb geen vermogen.

Zou graag willen weten wat voor mij de beste optie is?

Anoniem zei

goede dag

Als ik in de ioaw zou komen word dat dan verhaald op mijn ex-partner?
En hoe zit het met het pensioen wat ik ontvang wanneer mijn ex met pensioen gaat ,word dat in mindering gebracht op mijn uitkering?

Anoniem zei

Ik ben ook al 2,5 jaar werkeloos ik solliciteer me gek, ook op banen die veel lager zijn als mijn niveau, er wordt echt gediscrimineerd zeker bij 55 plus, en mindere banen kan je niet krijgen want dan krijg je te horen u bent te hoog opgeleid.

als je nu al meer als 40 jaar al gewerkt heb overall aan betaals heb, is dan nu dit je belonging, ik pleit voor een basisinkomen voor ouderen met een arbeidsverleden van meer dan 40 jaar, die daarnaast ook partime hen best willen en kunnen doen. Zoals het nu geregeld is slaat het nergens op. je wordt gewoon afgedankt als oud vuil en minister Arscher die neemt dat niet serieus die man is van een andere planet.

Ed Bos zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anoniem zei

Heb 43 jaar gewerkt sinds juli ontslagen. ben 61 jaar oud solliciteer maar krijg weinig tot geen reactie. wil graag vrijwilligers werk doen op plekken die geen banen verdringen maar dan moet je meer dan 2 maanden wachten voor het uwv toestemming geeft (tijd zat schijnbaar) Vindt het belachelijk dat ik nog moet solliciteren denk dat ik mijn plicht wel gedaan heb. Hopelijk worden ze in Den Haag eens wakker en gaan ze eens gewoon nadenken.

leuke overdenker.
Er zijn meer 50+ uitgestroomd bij het UWV.
Ja mooi maar naar werk of naar de sociale dienst?

Anoniem zei

Ben 45 jaar, heb een gezin en een eigen huis en ik heb tot september 2017 een WW-uitkering. En na je 45e ben je al te oud en wilt het bedrijfsleven je niet meer.

Conclusie: Na 25 jaar had gewerkt te hebben, voor jouw gezin gezorgd te hebben en wonende in een eigen huis, worden wij ons huis uitgezet omdat we het niet meer kunnen betalen omdat mijn WW-uitkering afloopt en wij in de bijstand moeten.

En aangezien we niet waren ingeschreven bij een woningcorporatie en nu nog drie jaar wachttijd hebben staan wij dus letterlijk met onze twee kinderen op straat!!

Heeft onze goede regering hier wel eens aan gedacht????

En ja, ik weet dat er nog een aantal regelingen zijn. Overwaarde opeten enz.. Maar was dat ons doel om een eigen huis te hebben waarvoor we keihard hebben gewerkt en gespaard?

Onze doel was om voor onze kinderen een overwaarde van het huis na te laten, zodat ze het financieel wat ruimer hebben.

Echter wordt dat nu afgepakt door de regering.

Achteraf ben ik stom geweest om na mijn schooltijd te werken. Ik had direct in de bijstand moeten gaan, want dan hadden we in ieder geval nog een huis.

luca zei

luca
Hallo iedereen ik lees hier veel over de IOAW maar er is ook een andere regeling die van belang is voor mensen die met 60 jaar of later werkloos zij geworden.
Dat is de IOW.

IOW-uitkering na afloop WW-uitkering

Om een IOW-uitkering te krijgen na afloop van uw WW-uitkering, moet u in ieder geval aan de volgende voorwaarden voldoen:
U was 60 jaar of ouder toen u werkloos werd.
U heeft de einddatum van uw WW-uitkering bereikt.
Uw WW-uitkering is begonnen na 30 september 2006 en voor 1 januari 2020.
U kreeg langer dan 3 maanden een WW-uitkering omdat u aan de jareneis voldeed. Of u heeft na 3 maanden WW-uitkering nog het restant van een eerdere WW-uitkering gekregen.

Het is belangrijk voor deze mensen die het aangaat eens te googelen op internet .
1 Maart 2017

Anoniem zei

ww uitkering vanaf 11 mei t/m 16 augustus 2015 is dit nu 3 maanden of net meer

slachtoffer zei

waarom wordt de ioaw door de gemeente verdeeld over twee partners omdat mijn partner nu voor de belasting ineens ""ïnkomen"heeft moet ze bijna al haar toeslagen terug betalen terwijl ons gezamelijk {bijstand} inkomen niet gestegen is maar zelfs gedaaldhoe moet je van dit inkomen bijna 1500 euro terug betal zo kom je toch in de schulden bvd voor uw antwoord

Anita H. zei

Ellendig als je dan net 20 dagen te laat geboren bent, op 21 januari 1965. Dan geldt het dus niet. Hoe krom.

Anoniem zei

Wanneer je na 21 januari 1965 geboren bent dan kun je je huis op eten, ook als deze hypotheek vrij is. Iemand heeft een paar instanties/partij gemaild. Vinden dat dit gelijkgetrokken moet worden omdat dit eigenlijk leeftijd discriminatie is. Een partij blijkt dit veranderd te hebben. Rara wie.Je word ontslagen zonder dat je er iets aan kon doen of je word ingeruild door iemand anders en geen poot om op te staan. Wanneer je een strafblad hebt word geholpen en krijgt een bijstand. Helemaal mee eens, je moet niet terug vallen maar naar de positieve richting worden geduwd. Jij altijd oppassend word gestraft. Ik vind met andere mensen dat zolang je eigen woning ook met bijstand kunt betalen je kunt blijven zitten. Je woning dus niet op hoeft te eten. Of is het fijner om richting schulden geduwd te worden met alle gevolgen van dien.
Hoe meer mensen klagen hoe beter het is. Ook als je een woning op jonge leeftijd erft hebt of andere onverwachte is het weg.

Anoniem zei

Na 9 jaar in het huwelijk met mijn man met 3 kinderen, begon mijn man met andere dames te gaan en liet me koude liefde zien, bij meerdere gelegenheden dreigde hij me te scheiden toen ik hem wilde vragen over zijn affaire met andere dames, Ik was helemaal verwoest En verward totdat een oude vriend van mij vertelde over een liefdesgeneesheer genaamd DR Goko die mensen met hun relatie en hun huwelijksprobleem helpt, introduceert ze mij aan deze dokter die me echt helpt als ik hem contacteerde, kreeg hij Mijn man Terug in 48 uur, dus begon hij zich te verontschuldigen, nu is hij opgehouden met dames uit te gaan en hij is bij mij voor goed en echt. Neem contact op met deze liefdesarts in relatie of huwelijksprobleem en vind allerlei problemen die u moeilijk kunt oplossen en hij zal een blijvende oplossing voor hen opstellen. Hier is zijn e-mailadres, (dr.gokosspiritualcaster@gmail.com u kunt hem toevoegen aan whatsapp en viber +2348056398964 Veel succes aan jullie allemaal

Anoniem zei

Weet iemand hoeveel de iow uitkering bedraagd