Hoe wil ik zijn als ik 65 ben? Over leuker ouder worden


Mirror, Mirror is een column die iedere donderdag op De Frisky verschijnt. Het is geschreven door freelance schrijfster en bagel liefhebber, Kate Fridkis. Zij heeft ook een blog "Eat the Damn Cake". Je kunt haar volgen op Twitter op @ eatthedamncake. In onderstaand stukje beschrijft zij hoe zij om gaat met ouder worden.


 


Het is leuk om te lezen hoe een jonge vrouw zichzelf voorstelt hoe ze op een leukere manier ouder wil worden. Heel herkenbaar en vooral ontroerend om te zien hoe iedere generatie worstelt met het verouderingsproces.

'Onlangs was ik aan het lunchen met een 65-jarige vrouw die op een streng dieet zat. Ze vertelde me dat het nodig was om 10 kilo te verliezen voordat ze zich weer een echt mens zou voelen. Ze verbood zichzelf om nieuwe kleren te kopen tot ze een paar maten was afgevallen. Ze hield erg van mode en dit was een manier om zichzelf te straffen voor het niet kunnen weerstaan van lekker eten.
 
"Nee, nee, 'protesteerde ik. 'Je ziet er geweldig uit! Je hoeft helemaal niets te veranderen." Ze gaf me een lege glimlach. "Dat is lief van je. '


Ze hield ook niet van haar haar. Ze hield niet van haar armen. Ze waren te slap, dacht ze. Haar benen waren te kort. En dan, natuurlijk, waren daar haar rimpels. Het was een race tegen de klok om alle tekenen dat ze geen 30 jaar meer was te bestrijden. En opeens werd ik bang.

 
Ik besefte dat ik dezelfde onzekerheden ook over mezelf had. Ik denk dat mijn benen te kort zijn, mijn haar is te fijn en mijn kleren zouden er beter uitzien als ik gewoon een beetje gewicht zou verliezen. En dan praat ik nog niet eens over mijn armen. Ze hebben me verraden. Zij zijn mijn gezworen vijand. 
 
Ik bedacht mij dat als ik ouder zou worden, ik mij er niet meer druk over zou maken en over dit soort onzekerheden zou heen groeien. Ik heb dan kinderen en daar kan ik beter mee bezig zijn of misschien zal mijn carrière zich fantastisch ontwikkelen. Maar terwijl ik luisterde naar mijn 65-jarige vriendin, realiseerde ik me dat de onzekerheid over mijn lichaam niet zomaar zal verdwijnen. Het zou wel eens altijd kunnen doorgaan.


Op dat moment besloot ik een aantal fundamentele doelen voor mezelf te stellen, doelen die ik wil bereiken tegen de tijd dat ik 65 jaar ben. Ik wil namelijk niet op een later moment in mijn leven eindigen met een lunch samen met een jonge vrouw, terwijl ik haar vertel dat ik mezelf niet kan accepteren. Dit zijn de doelen die ik mezelf stelde om in staat te zijn om mij goed te voelen wanneer ik 65 ben.


Ik wil in staat zijn om te lachen om mezelf voordat het moment komt dat ik kritiek op mezelf ga krijgen. Ik wil de situatie grappig vinden in plaats van vernederend. Ik wil de situatie grappig vinden in plaats van een mislukking en grappig in plaats van een teleurstelling.

Ik wil in staat zijn om mijn lichaam te waarderen voor wat het doet, niet hoe het eruit ziet. We verspillen zoveel tijd door geobsedeerd te zijn over het uiterlijk, terwijl daaronder van alles precies goed gaat.. Dat is wat we moeten we vieren en waar we gericht op moeten zijn.


Voel je sexy zonder steeds in de spiegel te kijken. Ik denk dat seks teveel wordt geassocieerd met een gladde jonge huid en push-up bh's. Seks gaat veel dieper dan dit alles. Het is diep en een oergevoel en vooral complex en subtiel. Je kunt geweldige seks hebben op de dag dat je haar vreselijk zit en je sexy voelen zonder er uit te zien als een model uit de catalogus van Victoria's Secret. Kijk hoe goed Helen Mirren in haar vel zit op haar leeftijd en wat voor een seks-appeal ze uitstraalt. Hoe zou het zijn als ik als haar zou zijn als ik 65 jaar ben?


Ik wil eten zonder schuldgevoel. Eten is een van de beste dingen in het leven. Maar al te vaak leren we om er bang voor te zijn, om er tegen aan te kijken alsof het om een dodelijk gevecht gaat. Op de leeftijd van 86 en 92 voelen mijn oma’s zich nog steeds schuldig over het heerlijke dessert. Dat wil ik niet.
 
Je kunt je beter bezig houden met andere dingen in plaats van met de obsessie voor eten. Schoonheid is belangrijk, maar dat zijn een heleboel andere dingen ook en veel van die andere dingen maken je veel gelukkiger. Ik wil terug kunnen kijken en mijn hoofd schudden over de jonge vrouw die ik was, over hoezeer ik bezig was met dit soort onzin. Natuurlijk zal ik nog steeds in een wereld leven die om jonge vrouwen draait, maar ik wil dan een veiligere plek hebben gevonden waar ik mij comfortabel voel. Ik wil dan hebben geleerd hoe ik nog sexier met mijn ogen kan flirten.


Dit is niet zoveel gevraagd, toch? Ik wil me beter gaan voelen hoe langer ik leef. Ik wil meer vertrouwen krijgen in mezelf en vooral meer van mezelf gaan houden.


Maar hier komt de aap uit de mouw over het bereiken van deze doelen: Ik zal waarschijnlijk niet zomaar automatisch veranderen wanneer ik 40 of 52 of 64 jaar word. Het zou juist erger kunnen worden. Het zou kunnen dat ik mijn jongere zelf zou uitschelden over het feit dat ze niet in de gaten had dat haar huid zo heerlijk glad was in haar jeugd. En dat haar borsten nog niet hingen. Dat zou dus ook kunnen...
 
Ik hoor oudere vrouwen zo vaak op deze manier praten. Ze wisten niet hoe goed ze het hadden totdat ze het kwijt waren. Ondanks de vele waarschuwingen zijn jonge vrouwen zoals ik schijnbaar niet in staat in staat om de schoonheid te waarderen die we op een dag wanhopig zullen missen als we haar kwijt zijn. Dit is dus de valkuil. Je bent ertoe veroordeeld om handenwringend jezelf door elke levensfase heen te worstelen Je bent er toe veroordeeld om veel crèmes, magische beha's en tijdschriften te kopen met 345 eenvoudige stappen om de perfecte kont te krijgen. Tenzij je er gewoon mee ophoudt.


Na het schrijven van mijn kleine lijstje met doelen voor wat te doen als ik ouder word, denk ik dat dit de truc is. 


Nu Stoppen.


Niet later. Niet als je ouder bent en hopelijk wijzer. Niet als je je promotie krijgt of als je een baby krijgt of als je 40 wordt of wat dan ook. Omdat je ook dan nog steeds jezelf bent, net zoals je nu jezelf bent. Ik zal nog steeds mij. En als ik het soort persoon ben die nu al de aartsvijand is van haar armen, dan zal ik ze blijven bevechten totdat we beiden uiteindelijk over de rand van een klif storten.'

Volg Kate Fridkis op haar blog Mirror, Mirror.
Meer beauty. 



Geen opmerkingen: