Speciaal dieet voor de specifieke probleemzones in de menopauze

Vetophoping is niet enkel een kwestie van te veel eten en te weinig bewegen, het is ook een kwestie van hormonen. Dat is de overtuiging van Max Tomlinson, die al 25 jaar ervaring heeft om vrouwen te verlossen van vet in de zogenaamde probleemzones.





Hoe vaak zie je niet dat vrouwen streng diëten of zwaar sporten om af te vallen, met als enig resultaat dat hun borsten krimpen. Dat vrouwen in de menopauze opeens een dikke buik krijgen zal ook vooral een hormonale oorzaak hebben. Zoveel in het lichaam is geregeld via hormonen en die bepalen ook waar we vet opslaan. Het probleem begint zodra de hormoonbalans uit evenwicht is, door de overgang, door slecht te eten, door stress of te weinig bewegen.

Via de juiste voeding en de juiste sporten kun je hormonen weer meer in balans brengen. Het recept klinkt bekend: mediterraans dieet (fruit, groenten, vis, een beetje vlees, olijfolie) en suiker, junk food, alcohol en zuivel vermijden. Regelmatig sporten moet de rest doen.

Dit wisten we toch al? Volgens Tomlinson dus niet. Hij geeft namelijk ook specifieke dieetvoorschriften voor de verschillende probleemzones.

1. Love handles
Mannen vinden ze wel tof, die zachte kussentjes rond je middel; vrouwen haten ze met heel hun hart. Zeker op het moment dat ze boven de broek uit puilen.

Probleem: Love handles zijn een signaal van problemen met het hormoon insuline, dat de bloedsuikerspiegel reguleert. Door te veel aan suikers raakt het lichaam verzadigd en reageren de cellen niet meer zoals het hoort: insuline aanmaken om de suiker weg te werken.

Oplossing: vermijd koekjes, koolhydraten, alcohol, chips, snoep, cornflakes, rijst en frisdrank.

Wél eten: kaneel, kruidnagel, verse kruiden, chili, veenbessen, bosbessen, broccoli en groene thee. Antioxidanten dus, om de vrije radicalen te neutraliseren en insulineresistentie te verminderen. Multivitamines met visolie en de mineralen chroom, magnesium en zink kunnen ook helpen.

2. De 'beha-vetbulten'
De vetlagen die uit je beha puilen, zonder dat je beha te klein is zijn vaak storend.

Probleem: Een te traag werkende schildklier. Veroorzaakt ook gewichtstoename, vermoeidheid en depressie.

Oplossing: Schrap rauwe broccoli, spruitjes, kolen, rapen, perziken, soja, spinazie en aardbeien uit je dieet. Gekookt kunnen ze echter geen kwaad.

Wél eten: jodium en selenium, paranoten, bruine rijst, look, zeewier, lever, uien, zalm, tonijn en volle granen.

Ook doen: zoveel mogelijk ontspannen! Het stresshormoon cortisol beïnvloedt de werking van de schildklier. En tandpasta zonder fluoride gebruiken: fluoride kan de schildklierhormonen nabootsen.

3. Flubberarmen
Vrouwen in de menopauze weten het wel, je armen lijken wel onderhevig aan de zwaartekracht. Die flubberarmen zijn een doorn in het oog van veel vrouwen.

Probleem: minder testosteron.

Oplossing: seks (voor een boost van het testosteronniveau), slapen, ontspannen en gewichtheffen, zodat de cellen van de armspieren meer energie nodig hebben en om testosteron vragen.

Schrappen: suiker en koolhydraten zonder jezelf uit te hongeren, want ook strenge dieten verlagen het testosteronniveau.

Wél eten: gezonde vetten, zoals zalm, lijnzaad en avocado.

4. Dikke billen
Probleem: oestrogenen, die we extra binnen krijgen via voeding (vlees en water) en synthetische producten(plastic en antikleeflagen in pannen).

Oplossing:: eet veel fruit, groenten, volle granen: zij bevatten voedingsstoffen die helpen om oestrogenen af te scheiden. Ook biologische yoghurt helpt.

Schrappen: alcohol, pijnstillers, drankjes met chemische bewaar- en kleurstoffen, koffie.

5. Bolle buik
Probleem: te veel cortisol, mogelijk door overactieve bijnierklieren of een te lange blootstelling aan stress, wat de glucosespiegel in het bloed doet toenemen.

Schrappen: alcohol en geraffineerde suikers.
Oplossing: ontspannen en (gematigd) sporten, alles wat nodig is om de stress uit je lijf te krijgen en de hormonale cyclus te doorbreken waardoor je lichaam buikvet opstapelt. Dat zou je ook minder zin in koolhydraten moeten geven.

Wel eten: voeding die traag in de bloedstroom wordt opgenomen: groenten, volle granen, vlees en vis.
Meer over dieet.

Veel afvallen met 2 fase

2 opmerkingen:

Dirk zei

Handig en informatief artikel! Diëten zou moeten kunnen als het maar op een gezonde manier gebeurt. Kortom een verandering in levensstijl.

Nico zei

Goede tips! Het blijft lastig om te onthouden wat nu waar goed voor is, maar dit overzicht helpt daar prima bij. Wat me verraste is dat rauwe groente dus niet altìjd goed is.