Leren om van jezelf te houden betekent vooral mededogen met jezelf hebben

Het is vaak een dooddoener...je moet eerst van jezelf houden voor je van een ander kunt houden. De meesten van ons zullen denken dat we genoeg van onszelf houden, genoeg eerst aan onszelf denken, onszelf genoeg verwennen. Toch is echt "van jezelf houden" complexer en vaak moeilijker dan je denkt.






Vaak wordt het advies gegeven om 1 of meerdere momenten per week tijd voor jezelf te nemen en alleen de dingen te doen die jij graag wilt. Op zich is daar niets mis mee, maar de diepere oorzaak waardoor vooral vrouwen moeilijk echt aan zichzelf kunnen denken wordt daar niet mee weggenomen of veranderd. Leuke dingen doen hebben te maken met levenslust, maar die lust kun je pas echt ervaren als je eerst de patronen doorbreekt van schuldgevoel naar anderen. Leuke dingen doen werkt alleen als je daar zonder schuldgevoel van kunt genieten. Naar mijn idee moet je beginnen om mededogen met jezelf te leren hebben, voordat je echt van jezelf kunt houden en daar ook naar durft te gaan leven.

Vooral vrouwen zijn na jarenlange zorg voor anderen geprogrammeerd geraakt om zichzelf weg te cijferen. Het is vaak moeilijk om na langere tijd dit patroon van het wegdrukken van eigen behoeften te doorbreken. Er blijft altijd een onbewust schuldgevoel achter van het gevoel van te kort schieten naar anderen. Zo blijven we onze grootste slavendrijver en zwoegen wij voort in onze zorgplicht....we beklagen ons, zeuren of spelen  de drama-queen, maar echt veranderen doen we vaak niet. Om een patroon te doorbreken is moed nodig, want als je je bewust wordt van wat jij echt nodig hebt dan kan het betekenen dat je je leven en misschien je relaties met anderen moet gaan veranderen. Dat gaat dus verder dan regelmatig wat leuke dingen voor jezelf doen.

Mededogen voor jezelf betekent allereerst dat je aan jezelf dezelfde zorgzaamheid gaat bieden als aan anderen. Dat heeft niet zozeer te maken met zelfmedelijden...zelfmedelijden en klagen houden juist vaak het verkeerde patroon in stand. Mededogen is zacht zijn voor jezelf en te leren accepteren dat je bent zoals je bent. Geef jezelf dezelfde aandacht en steun die je aan je kinderen of geliefden zou geven als zij het nodig hebben. Troost jezelf en besef dat je altijd op jezelf kunt rekenen, wat er ook gebeurt. We rennen vaak maar voort en beseffen niet dat juist in de stilte of in het durven loslaten de mooiste dingen kunnen gebeuren. We willen alles onder controle houden in de hoop niets of niemand kwijt te raken, maar raken onszelf kwijt.

Natuurlijk zijn er ernstige situaties waarin je jezelf moet wegcijferen en er volledig voor anderen moet zijn, maar het mag geen levenshouding worden. Over je grenzen gaan doe je vaak ongemerkt en alleen door regelmatig goed naar jezelf te luisteren en te voelen wat jij nodig hebt, kun je grenzen leren stellen. Pas als je echt mededogen voor jezelf kunt voelen, komt "het houden van jezelf" vanzelf. Probeer iedere dag een moment naar jezelf te kijken en jezelf te troosten of moed in te praten voor de dingen die verkeerd gingen, net zoals je dit voor je beste vrienden zou doen. Leg de lat voor jezelf minder hoog en gun jezelf rust of plezier, geniet van ieder moment dat je echt contact met jezelf hebt.

Je kunt ook beginnen met kleine patronen te doorbreken en te kijken hoe je je daarbij voelt. Juist het doorbreken van patronen kan opeens duidelijk maken dat je leven op slot zit. Vaak weten we niet meer wat we eigenlijk echt willen, behalve dan natuurlijk die leuke vakantie of de jackpot, of een nieuwe jurk of een bezoek aan de sauna....maar wat voelen of willen we eigenlijk echt? Dat is een stuk moeilijker. Zodra je kleine patronen doorbreekt, ga je ook anders naar jezelf kijken en kom je er misschien achter wat werkelijk goed is voor je. Via de website Learning to love you more zijn leuke tips te vinden. Ook zijn er ondertussen vele andere websites die zijn opgezet door deelnemers aan deze website, dus even googlen en je kunt je hart ophalen met liefdestips voor jezelf!! Hier lukraak nog even wat korte tips:

- Schrijf een liefdesbrief aan jezelf en doe die ook echt op de post naar jezelf.

- Geef advies aan jezelf over gebeurtenissen uit het verleden.

- Beschrijf 10 van je gewoonten.

- Poets je tanden eens met je andere hand of teken met je tenen.

- Eet eens aandachtig je maaltijd en besef welke weg alle voedingmiddelen hebben moeten afleggen voor ze op je bord terecht kwamen en wees er dankbaar voor.

- Geef de onbekende mensen die je op straat tegenkomt een verzonnen naam of lach eens tegen de mensen aan wie je een bloedhekel hebt.

- Maak een lijst van de dingen die je nog graag zou willen doen of veranderen in je leven.

- Kortom: doe de bekende dingen met meer aandacht of doe alles eens tegenovergesteld aan wat je gewend bent. Neem eens een andere route, koop eens een ander merk, gebruik eens felle kleuren als je van zachte kleuren houdt of andersom....het maakt niet uit....als het maar niet het oude patroon is...dan wordt het makkelijker om ook de moeilijkere patronen te doorbreken!!
Meer over liefde.

auteur: 50plusje

Geen opmerkingen: